Garanti Og Service

Defekt NP X9 bomAt vores udstyr bliver udsat for lidt af hvert er der vist ingen der er i tvivl om. At det også skal laves så det holder til formålet, overses desværre nogle gange af producenterne. Jeg er sikker på at de seriøse af dem ikke bevidst producerer fejlbehæftede produkter, der til er markedet for lille og skrøbeligt. Kald mig bare naiv, men jeg har indtil videre, i hvertfald i nyere tid, ikke set beviser på bevidst dårlig produktion. Tværtimod synes jeg egentlig at kvaliteten er rimelig høj, klart at ting slides, at vand og vejrforhold tager hårdt på vores udstyr, men i det store og det hele holder det.

Når så uheldet er ude, kan garantien være en god ting lige at forholde sig til. Er skaden sket under garanti eller ej ? Hvad er rimeligt ? Hvad er min egen del ? En række spørgsmål der er værd at stille inden man ender i et slagsmål med eder og forbandelser. Heldigvis har jeg endnu den del til gode, den service jeg herhjemme har oplevet har været yderst tilfreds stillende, og jeg kan derfor bidrage med mine positive erfaringer.

Klik på billedet for at se detaljer.

Nu er det måske heller ikke de store skader jeg er løbet ind i, jo jeg har været ude for en enkelt knækket mast, men da jeg ikke sejler med Neil Pryde, har jeg gudskelov været forskånet for mange af de problemer som Neil Pryde’s master har voldt gennem tiden. Til gengæld benytter jeg mig af Neil Pryde’s bomme, og her har jeg desværre haft lidt problemer.

Ikke at Neil Pryde’s bomme knækker, men der har været en del, kald det bare børnesygdomme, med produkterne at dømme ud fra mine erfaringer. Til gengæld skal jeg så hurtigt skynde mig at tilføje, at der fra Neil Pryde i Danmark har været en usædvanlig god service, og velvillighed til at løse problemerne.

Mit første møde med problemer på en Neil Pryde bom var, da grippet på min dyrt indkøbte X9 formula bom begyndte at løsne sig og falde af! Grip skal ikke gøre sådan, og forklaringen kom hurtigt, dårligt valg af lim på fabrikken. Min bom blev byttet ud på den måde at jeg fik nye rør, andre fik regrippet deres bom. Om end der gik en del tid, var der ingen problemer overhovedet, og servicen fra Neil Pryde i Danmark var fin.

Defekt NP X6 bomNæste oplevelse var med mine X6 bomme, ja jeg skriver bomme, for det var tilfældet for dem allesammen desværre. X6 bommen er en ret god bom, med mange fine detaljer, og i en lidt anden prisklasse end X9’eren. Den har samme type bom hoved og bomende, rørene er af aluminium, hvor X9’erens rør er af carbon.

X6 bommens problem lå i at plastmaterialet omkring rørene ved bomhovedet begyndte at sprække. Det ser lidt faretruende ud med revner i materialet, og revnerne var typisk på begge sider. Det skete egentlig ikke sp lang tid efter jeg havde købt dem, det blev bare stille og roligt værre og værre. Næste skridt efter revnerne var vel at bommenknbak ved hovedet ? Nej ikke helt, NP forsikrede at revnerne kun var af kosmetisk art, at de ikke var udtryk for et kommende brud, og at man ville bytte rørene til nyeste version, hvor man havde ændret en smule i designet så revner ikke opstod. Afsted med rørene fra bommene og få dem byttet, og ganske rigtigt ankom der nye rør hvorpå hoved og bom ende blev monteret, voila, en fin og brugbar bom igen.

Efter oplevelserne med X6 bommene, synes jeg at jeg var blevet lidt rigere, og det ikke pga friværdi, så jeg valgte X9’eren, topmodellen i fuld carbon, den må man da kunne stole på! Desværre ikke… igen havde jeg problemer med bommen, og denne gang var det også i rørene, i selve carbonen. Det er måske lidt urimeligt at skrive igen med rørene, for en bom består jo primært af rørene, hoved og ende udgør kun en lille del. Problemet som det kan ses p åbilledet, klik på billedet for at se detaljer, var krakeleringer i carbonen, fine små revner på hver side af bomhovedet. Det er selvfølgelig ikke noget der bør ske, og det kan da godt være at det måske kun er af kosmetisk art, ligesom på X6’erne, men helt ærligt, på en bom til lige omkring 7000,- Kr. “går det ikke væk af sig selv”. Hvem ville i øvrigt købe en sådan brugt ? Ikke jeg da. Retfærdigvis skal det dog siges det kun er 1 ud af de 3 jeg har, hvor dette er opstået, så ingen grund til bekymring. Igen var oplevelsen under henvendelsen til NP i Danmark positiv, der blev korresponderet lidt, og efter at have set og vurderet fejlen, fik jeg tilsendt nye rør. På med bomhoved og ende og så igang igen.

På trods af hændelserne ville jeg fortsat købe Neil Pryde bomme, mine oplevelser har ikke været skræmmende, tværtimod har oplevelserne med den danske importør været yderst positive. Så for en gang skyld en god historie når det handler om garanti og service, stort plus til Neil Pryde.

Leave a Reply

UA-26760889-1
QR Code Business Card