Slalom DM 2012 – Dag 1

Endelig er vi tilbage igen i Hvide Sande for at sejle Slalom DM, forrige og sidste år, blev der desværre ikke afviklet sejladser, men med en rimelig god vejrudsigt var der store forhåbninger til at det endelig skulle lykkes i dag. Slalom DM afvikles samme weekend som Waterz, DM’et afvikles dog fredag og søndag, og lørdagen er afsat til downwind langdistance racet.

Efter en hektisk morgen med at hjælpe til i DBO’s race bureau, fik jeg endelig tid og fokus på at komme i race mode, fik rigget op og gjort klar. Vejrudsigten så god ud, omend noget svingende i løbet af dagen, så det var vigtigt at være klar med de forskellige setups, og ikke mindst også vælge rigtigt.

Når man sejler race er der en hel del overvejelser og beslutninger der har konsekvens for udfaldet af et race. Ofte skal man vælge en noget større setup end den komfortable setup. Når man sejler tæt blandt 17 andre sejlere, ja så er der til tider meget turbulens og mindre vind, specielt i mærke rundingerne. Dagens første race skulle vise sig hvor vigtigt det var at vælge rigtigt og hvilke konsekvenser et forkert valg kunne medføre.

Foruden valg af udstyr, ja så er der også en del andre faktorer der spiller ind. Selvfølgelig er der vind og bølger, men det har jeg jo trænet i og synes jeg har ret så godt styr på med en god setup. Der var 48 tilmeldte, hvilket betød man havde valgt at dele os op i 3 heats af 16, hvoraf de 6 bedste fra hvert gik videre til guldfinalen, de retserende i sølv. Fordelingen af top sejlere blandt de 3 heats var noget ujævn, og der var absolut ikke plads til at lave fejl, i heat 1 og 3 skulle man faktisk sejle op til mere end sit ypperste for at sikre sig en plads i guld finalen, konkurrencen var hård.

Jeg havde rigget både Reflex III 7.8 og 8.6 til, og mit største og mit medium board var gjort klar. Kort tid inden starten på mit heat, heat 3 så det ud til at vinden tiltog, så jeg besluttede mig i hast at vælge den mindre setup med min Reflex III 7.8 og iSonic 97. Det føltes rigtig behageligt, fart og kontrol var god – troede jeg. Min start var ikke den bedste, jeg havde ikke det sædvanlige overskud af fart, og kunne derfor ikke positionere mig helt fremme, og ved første mærkerunding gik det helt galt. Jeg kom en anelse for langt ned i læen og lå således i et vindhul, og på det mindre board var der ikke meget overskud til at komme hurtigt i planing, så mens jeg febrilsk prøver at pumpe mig i gang kommer der et pust og næsen graver sig ned, ak ak ak og plop. Det var en meget dyr start, og ikke mindst en elendig mærkerunding, æv.

Lige så elendig en debut på DM’et, ja lige så god en start fik jeg i sølv finalen, lige på linien til tiden og i fuldt fart mod første mærke. Jeg kontrollerede racet fint oppe foran, men i et uopmærksomt øjeblik ved andet mærke, dykker Steen Lauritsen DEN-500 inden om. Damn! Nu skulle der kæmpes, og ved sidste mærkerunding kom Steen igen bedst ud. Jeg fik mobiliseret mit ekstra gear og mens Steen jublede over sin føring, ja så kom han til at forstumme da det gik op for ham at han var ved at blive hentet. Det var ikke mange centimeter der afgjorde det, men desværre til Steen’s fordel. På trods af at jeg måtte tage til takke med den sekundære placering var det en rigtig god dyst, der blev kæmpet med alt til efter mål linjen.

Foruden alle udfordringerne på vandet, havde jeg medbragt en ryg/nakke der ikke helt ville være med. Det var noget besværligt ikke at kunne dreje hovedet ordentligt. Uden massivt indtag af smertestillende, havde jeg slet ikke kunne sejle. Det var godt nok udfordrende at høre den der klap klap klap lyd fra en konkurrent bagved, og man så ikke kunne dreje hovedet for at se hvor tæt eller hvor vedkommende var, hvilken side man skulle dække osv. – så det gav nogle ret så underlige beslutninger til tider.

Nå men anden runde gik væsentligt bedre, belært af fejlene i første valgte jeg således større board, men med min 7.8’er, en super god kombination. Et godt valg og en god sejlads, som betød at jeg kvalificerede mig til guldfinalen. Selve finalen var hård som man kan forvente, starten var egentlig ok, ikke den bedste men hæderlig, og efter en masse gode dueller undervejs sluttede jeg af med en 13. plads, fint i det her selskab.

Dagens tredje runde og der skulle endnu en gang kæmpes hårdt om at kvalificere sig til guld finalen, starten var igen hæderlig, og jeg var fint med i den forreste gruppe der kæmpede om adgangsbiletterne til guldfinalen. Min fart er rigtig rigtig god, men desværre mister jeg det forspring jeg får opbygget i mærkerundingerne, her mister jeg simpelthen for meget, så selvom jeg henter ind efterførlgende, er der på de relativt korte baner ikke mulighed for at indehente det jeg taber i mærkerundingerne. Fra at ligge på en god 5. plads røg jeg ned på 7. pladsen og kom således ikke med i guld, æv æv.

OK jeg mister forspringet i mærkerundingerne, så der må jeg sætte ind, jeg skal gå tættere på, sejle mere aggressivt og ikke morfar agtigt med stor bue uden om. Det var så taktikken til sølv finalen, det skulle dog vise sig at blive dyrt. Jeg var fint med fremme og Henrik Jern DEN-800 havde lagt hårdt ud, men droppede ved mærket, og med min nye taktik om at sejle tæt så skulle jeg jo bare inden om. Det gik nu fint, men Henrik der lå og badede, flippede lige sejlet op mens jeg var i færd med at komme fri. Fri var jeg så ikke længere, Henrik’s sejl var i vejen, nu under mit board, og æv æv æv… så meget for en tæt og mere aggressiv mærkerunding. Det var dyrt, og blev mit dårligeste resultat.

Det blev til tre runder og masser af gode sejladser, lærerige og udforende, hmm hvilken taktik skal jeg nu følge ?

Se billeder fra dagens sejladser på DBO’s Facebook side – alle billeder er copyright Jan Nielsen.