Fin Tur Rundt Om Nekselø

Satelit billede af NekseløI rækken af Neil Pryde Ø Grand Prix’er var vi kommet til Nekselø rundt, og det endda med en rigtig god vejrudsigt og høj sol. Ved ankomst til Havnsø hvor vi skulle starte fra, var der helt fin vind, rimelig mange hvide skumtoppe længere ude, så det var om at vælge rigtigt udstyr og korrekt trim. Enkelte slalom sejlere var også mødt op, men med en del kryds på første halvdel, viste det sig at være lidt for stor udfordring at komme rundt på et slalom board.

Den første del af Nekselø rundt var et langt kryds til Nord spidsen af øen, men inden da, skulle vi krydse ud igennem et relativt smalt område med lavt vand. Ifølge søkortene skulle der være mellem 0,6-0,9 m dybt, og det krydret med vores formula finner, som er 70 cm, var der skepsis forude for om vi kunne komme helskindet igennem de første par kryds. Starten gik lidt over tolv, en samlet start af windsurfere og kites. Jeg fik en god start, og et rigtig godt opkryds. Jo længere ud mod spidsen af Nekselø, jo større bølger, men HWR’en som jeg endnu ikke har sejlet med i rimelige bølger, klarede det helt fint. Faktisk lå jeg i lang tid sammen med Thomas Dessau DEN-37 og kæmpede om at runde spidsen som tredie. Det så også rigtig fint ud, jeg havde ca 50-100 meters forspring, og da Thomas gik en anelse lavere og måtte tage et ekstra kryds for at komme fri af spidsen, øgedes mine chancer. Der skulle pines højde, og der skulle sejles sikkert, men ak ak, en rummer som jeg absolut ikke havde brug for lige før spidsen, gjorde at jeg gik helt i stå i den lette luft, og blev nød til at vende for at komme fri af spidsen. Hvis jeg havde gået fri af spidsen havde jeg øget min føring til Thomas markant, men det gjorde jeg ikke, så i stedet øgede han til mig. Mens jeg var i færd med at slå tilbage og gå om spidsen, gjorde Martin Tangø DEN-1251 nøjagtig samme forsøg som jeg havde forsøgt tidligere, forskellen var dog at Martin havde held med sin mission. Det ene ekstra kryds kostede dyrt, øv.

Så var det downwind retur mod Havnsø, et langt ben hvor man skulle være opmærksom på ikke at gå for tæt på bagsiden af øen, for ikke at komme til at ligge i læ. Det vidste jeg jjo godt, og jeg holdt fint øje med de andre forude. Deres kurs burde jeg også kunne holde, men tænkte på jeg hellere måtte være mere sikker, så jeg gik en anelse længere ud for at få fri luft. Men øv, det var ikke langt nok ud. Jeg ved godt min downwind teknik endu ikke er lige så god som min upwind, men helt ærlig, jeg var nu altså heller ikke særlig heldig, samtlige vindhuller havde lagt sig rundt om mig, så der skulle pumpes rigtig meget mellem hullerne for at holde den kørende, og så mange kræfter har jeg altså ikke. Nå men afsted gik det da ind imellem, og imens lå Karsten Harms DEN-9 længere ude og havde fint tryk og ikke mindst fart i. Så endnu en placering blev mistet, men ok, endnu en lærerig oplevelse.

Hurtigst rundt lige omkring de 31 minutter var Nikolaj Kruppa, dernæst Bjørn Rune med kite, og så igen en windsurrfer, nemlig Thomas Svendsen. Blandt windsurferne så top 6 således ud:

1 – Nikolaj Kruppa DEN-4          00:31:07
2 – Thomas Svendsen DEN-51 00:32:51
3 – Thomas Dessau DEN-37      00:35:47
4 – Martin Tangø DEN-1251      00:37:40
5 – Karsten Harms DEN-9          00:39:17
6 – Henrik Carstens DEN-8        00:40:21

NekseløBilleder og samlet og officielt resultat findes på Neil Pryde DK’s Ø Grand Prix side.

Efter sejladsen gik en del på vandet for at sejle i de gode forhold. Vi var vel en 8-6 stykker der i et par timer linede op og gav den gas, herligt at sejle og træne sammen med andre på den måde, det gav dagen endnu et ekstra stort plus, dejligt.