Waterz 2012

Årets store slalom begivenhed stod for døren, rigtig mange havde fundet vej til Hvide Sande for at dyste i det store downwind race på Rinkøbing Fjord. Der havde været en anelse usikkerhed om hvorvidt det skulle være et langdistance downwind race, eller om man blev delt op i store heats på en mindre slalom lignende bane. Arrangørerne havde heldigvis valgt at bibeholde konceptet fra tidligere år med et downwind race. Til forskel fra tidligere hvor det var et langdistance race, så blev 2012 versionen til et “sprint race”.

Mit race gik ikke helt som ønsket, et eller andet gik helt galt i starten, så jeg endte med at ligge dybt begtracet blandt en masse andre og fik ikke fri vind til at komme ordentligt afsted. Jeg havde sejlet første ben som test, men da jeg ikke kunne holde trykket i min 8.6’er blev første ben en pinsel. Jeg ved ikke helt hvad jeg rundede første mærke som, men godt var det ikke.

Andet ben gik dog langt bedre, her fik jeg god fart og fik indhentet en del af det tabte. Man skulle iøvrigt være opmærksom på at gå højde for at kunne holde andet mærke oppe. Mærkerundingen gik fint, og så ned ad 3. ben med fuld power. Vinden var tiltaget og det kombineret med at der skulle gås relativt dybt på dette ben, var der pres på for at holde farten oppe og kontrollere boardet i choppen. En hel del gode dueller udspillede der sig her, og jeg mistede ingen placeringer, men hentede 6 ved at holde dampen oppe.

Ved tredie mærke var jeg i tæt dyst, men en god jibe tæt om mærket sikrede jeg mit forspring. Noget overraskende var det at se 2 bøjer markere mållinjen relativt tæt forude. På fjerde ben fik jeg hentet endnu en inden jeg gik i mål som nr. 24. Mål var midt ude i fjorden, tilbage var nu at sejle retur til West Wind Nord i den tiltagende vind, dejligt udfordrende.

De hurtigeste sejlere gennemførte racet på omkring 13 minutter, til sammenligning varede sidste års race tæt på 30 minutter. Det var et noget mere amputeret race på mere end det ene punkt. Tidligere år lå banen rigtig godt, at der så manglede lidt vind, ja det er jo desværre ikke noget vi er herrer over, men det at banen lå skævt i år er arrangørens ansvar. Det var faktisk ret så katastrofalt. Første mærke lå mere end dybt, og det kombineret med meget let vind, betød det at man ikke kunne holde trykket i sejlet. Havde man skudt starten en halv time, ville man sandsynligvis have haft gavn af den øgende vind, og således var et meget stort antal sejlere ikke endt som sild i en tønde, eller rettere fanget i fiskegarnene.

Havde jeg ikke deltaget i Slalom DM’et fredag og søndag, ja så ville jeg godt nok være mere end skuffet over at være taget til Hvide Sande for at deltage i et downwind race på så kort en distance, og så i tillæg skulle sejle på en så ringe bane. Jeg ville ikke tage turen til Hvide Sande for så lidt tid med action på vandet.

Sidste år lagde jeg godt ud, men blev fanget af den faldende vind ved sidste mærke, og kunne ikke holde min fine 8. plads og droppede helt ned i midten af 30’erne, så med udsigten til god vind var forventningerne til en top 20 placering. Jeg sluttede som nr. 24 og ja det var ikke lige det jeg havde set frem til, så jo jeg er da lidt skuffet, men alt taget i betragtning, så var det vel nok et velfortjent resultat. Jeg havde i hvertfald nogle gode battles undervejs, og syntes igen at min hastighed absolut ikke fejler noget, ej heller min fysik og det på trods af at jeg fortsat er plaget af den ryg/nakke som smerter.

Efter dagens korte indsats, blev det til et par timer på vandet i godt selskab. Der bleve linet op, givet godt med gas, og det gav fint input til hvad jeg skal ændre og arbejde videre med for at hæve niveauet yderligere, og det ser jeg frem til. Dejligt at have nogle veldefinerede mål.

Vind max: 8,8 m/s
Vind av: 7,9 m/s
Vind retning: Vest Nord Vest
Board: iSonic 117W
Finne: Z Fins 44
Mast: Enigma 490
Sejl: Reflex III 8.6
Sejl trim: som min trim setting
Eyelet: top
Bomhøjde: 143
Trapez:
Track: -0,5
GPS max: xx,x knob
GPS distance: xx,x nm
Gpx file: .gpx

Leave a Reply

UA-26760889-1
QR Code Business Card