Produkt Kvalitet

Severne Mast ExtensionDet er efterhånden et godt stykke tid siden jeg sidst var inde på emnet kvalitet, godt nok under overskriften “Garanti Og Service“, det var i forbindelse med X9 bommene fra Neil Pryde som gik i stykker, og jo det er da over et år siden, heldigvis da. Det er ikke fordi emnet skal tages op for at skabe sensation, men det har trods alt en stor indflydelse når, eller hvis, udstyret går i stykker.

Forestil dig dit udstyr går i stykker midt ude på vandet ? Heldigvis sker det ikke ofte, nok mest fordi vi gennemgår og holder øje med udstyret inden vi går på vandet, god ide ! Der er ting som vi må acceptere, men simple design fejl er ikke acceptable, specielt ikke i nye produkter, og her skal producenterne altså oppe sig.

Severne Reflex Formula Sails 2010De nye Severne Reflex sejl er fantastiske at sejle med. Hver gang jeg får mulighed for at “fyre et af”, er det en sand fornøjelse. Slalom sejlene er anderledes end Formula sejlene, naturligt nok, det er jo to vidt forskellige discipliner. For formula sejlene gælder dog at de har en ringe beskyttelse af dugen på den nederste sejlpind. Allerede anden gang jeg var ude med Reflex 11.0’eren observeredes problemet, og det var på begge sider af sejlet. Mine tidligere Severne sejl har været sejlet langt mere, og har ikke denne fejl, så her er tale om at man ikke helt har haft tid til at teste og analysere fejl tilstrækkeligt.

Dette problem opstår ikke kun hos mig som amatør. Selv erfarne rangliste sejlere i topppen af listen har samme problem. Et simpel fix på dette, ville være at placere, læs sy, en plast eller gummi “skinne” henover det område, det er tidligere set på Severne’s sejl. En anden mulighed kunne være at bruge et kraftigere materiale, så løsningen er en form for beskyttelse af det område som altså udsættes unødig hårdt for slitage.

Severne Reflex Tack StrapFælles for både Formula og Slalom serien, er at tack strappen går løs. Dårlig design, eller bare dårlig syning ? Resultatet er ens, en tack strap der langsomt går løs. Forhåbentlig gælder dette ikke for de resterende syninger i sejlet, det ser indtil videre ikke således ud.

Det kan selvfølgelig lyde lidt pedantisk, du kan jo bare få syet tack strappen, lavet en forstærkning osv kunne et svar være. Men helt ærligt, det holder altså ikke at sende et super godt produkt på markedet som indeholder mindre børnesygdomme.

Endnu en fælles ting for både Slalom og Formula serien, er de alt for små sejlposer. Diameteren er simpelthen for lille, så man efter en super dag på vandet, skal stå og bakse med at få sejlet i posen, ikke fedt at afslutte på den måde. Problemet skyldes at man har benyttet samme type pose som til tidligere sejl, men man har bare glemt, at man i Reflex sejlene har væsentlig større og bredere cambere, hvilket betyder at diameteren bliver større når sejlet rulles sammen i forhold til tidligere års modeller. Igen et tegn på at ingen “almindelige” mennesker har forsøgt at rulle sejlet sammen og lægge det i posen.

Det er da ærgerligt at fokus tages fra et fedt produkt, selv når det skal pakkes sammen. Heldigvis er produktet i top, så man får fejlene fikset, og lærer at leve med den for lille pose.

Et andet produkt der falder igennem i kvalitets testen, er Severne’s masteforlænger. Et fantastisk produkt som passer fint sammen med sejlene. Det er dog fyldt med så mange småfejl at jeg burde skrive et selvstændigt indlæg om den, ærgerligt men sandt.

Neil Pryde X9 bomAt der fortsat er problem med Neil Pryde X9 bommene vidner det krakkelerede hoved om. Det er ikke på 2010 modellen, men på 2009 modellen, enddog en bom som ikke er brugt særlig meget. Som jeg i sin tid skrev, så er det absolut ikke pga friværdi at valget faldt på X9?eren. Det er topmodellen i fuld carbon, den må man da kunne stole på! Desværre ikke! Problemet ligger i selve rørene, i selve carbonen, den ganske lille smule carbon som bommen indeholder. Det er måske lidt urimeligt at skrive igen med rørene, for en bom består jo primært af rørene, hoved og ende udgør kun en lille del. Problemet som det kan ses på billedet, klik på billedet for at se detaljer, er krakeleringer i carbonen, fine små revner på hver side af bomhovedet. Det er selvfølgelig ikke noget der bør ske, og det kan da godt være at det måske kun er af kosmetisk art, men helt ærligt, på en bom i den klasse “går det ikke væk af sig selv”. Hvem ville i øvrigt købe en sådan brugt ? Ikke jeg da.

Neil Pryde X9 Bom utætHeldigvis er ovn. ikke noget der sker på alle bommene, men er du sluppet for det, ja så har du måske oplevet at der kommer vand ind i bommen. Det betyder at bommen, og dermed riggen, bliver tungere, at den efter sejlads skal stilles så vandet kan komme ud. Ikke særlig bruger venligt af en high end bom, men ok, er der fejl foran og bagved, ja så går det jo ud på et og udligner hinanden.

At der fortsat vil være fejl slipper vi nok ikke for, men lad os da håbe at der fremover vil være færre design fejl når et produkt sendes på markedet, det kan lade sig gøre ved at teste mere kontrolleret.

Leave a Reply

UA-26760889-1