Lun Eftermiddag

Lun efterårsdag i Veddelev

Hvilken dejlig lun eftermiddag sent på efteråret, eller måske er det mest rigtige at kalde det for tidlig vinter ? Det er nu ej heller så afgørende, herligt og lunt var det. Egentlig kunne jeg godt have sejlet med mindre sejl, 7.8 havde nok været det mest rigtige, på den anden side, ja så fungerede det jo fint med Reflex 8.6’eren.

Som jeg lagde ud med at skrive, var det en usædvanlig mild og smuk eftermiddag, vi var faktisk mange på vandet på sådan en onsdag eftermiddag, og det var tydeligt at alle var ude på at nyde det så længe som vi overhovedet kan.

Jeg kan mærke på mine skuldre at jeg ikke har stået rigtigt, de er ekstraordinært ømme, og jeg har derfor stået i en forkrampet stilling, hvilket har medført dårlig stance, og så selvfølgelig mindre god performance.
På en måde gik det nu egentlig rimeligt, men nu hvor jeg gennemgår dagens sejlads, kan jeg godt se, at jeg trim mæssigt fandt det rette og det sad godt, men min stance var ikke justeret ordentligt, og derfor manglede jeg det sidste for at gå endnu hurtigere, jeg følte at der stadig var noget at hente, et godt potentiale som bare skulle findes og udnyttes.

Jo jeg gik da hurtigt, bevares, men ikke overbevisende hurtigt som jeg normalt plejer, men der må også være et eller andet galt, for der er noget i min setup i dag der ikke helt spiller. Jeg ved udemærket godt min bedste halse er bagbord, og styrbord er svagheden, dog ikke så svag at jeg hægtes af. Til alt held finder jeg ud af at der er en naturlig forklaring… nemlig at det heller ikke gør det bedre med trapez liner der ikke sidder ens positions mæssigt på hver side af bommen!

Bagbords trapez line sad i position 69,5 cm og styrbord sad i position 66,5 – hvilket vil sige 3 cm’s forskel. Det lyder ikke af meget, men tro mig, det har en stor indflydelse. Som et ekstra lille krydderi så er det således at mine liner i den setup burde sidde i position 69,66, det var jo stort set ok for bagbord, den ene mm er ikke så afgørende. Så her er forklaringen på den så uens i performance !

Som om det ikke var nok, så er min bom højde også for lav, det fik jeg dog rettet til, og fandt så tilbage til min favorit højde, og vupti det spillede godt, faktisk så godt at jeg fik øget tophastigheden fra 30,06 knob til 32,9 knob, faktisk ret så markant. Fedt med gps at man kan analysere sin sejlads også bagefter, vildt.

Vind max: 9,3 m/s
Vind av: 8,1 m/s
Vind retning: Vest
Board: iSonic 121
Finne: F4 D2 46
Mast: Red Line 490
Sejl: Reflex 8.6
Sejl trim: to cm mindre ned end anbefalet
Eyelet: top
Bomhøjde: 140
Track: -1
GPS max: 32,9 knob
GPS distance: 27,11 nm
Gpx file: 031111_veddelev.gpx

Leave a Reply

UA-26760889-1
QR Code Business Card