DM I Nyborg – Dag 2

DM i Nyborg 6/9 2009Oven på en god nats søvn, var der pres på allerede fra morgen stunden. Dagen stod på Formula, vejrudsigten bød på 6-8 m/s og tiltagende omkring middags tid, og fra kl 14 aftagende. Det endte med at blive en smule anderledes, den var nemlig ikke meget aftagende, nærmest tværtimod, den øgede mere og mere, og allerede i anden sejlads var vinden oppe omkring de 9-10 m/s og de store sejl blev en ordentlig mundfuld.

Jeg lagde ud med min Code Red 11.0 og den fungerede også ganske fint, og med min gameplan på plads, var det bare at holde pedalen i bund og få den fyret af. Når man så fyrer den af, ja så skal man jo fyre den af i den rigtige retning, og det formåede jeg ikke helt. Der var egentlig en rimelig lige fordeling af fordele og ulemper ved hver side af banen, hvilket også gav udslag i en jævn fordeling af sejlere på hver side.

Anden sejlads startede med en skidt start, jeg lå for meget i læ bag en del andre, og fik derfor ikke helt fri luft, og måtte gå en del lavere for at holde bare nogen lunde gang i skuden. Første downwind, nu skulle der indhentes, de helt lange trapez liner og udhalet totalt løst for mest mulig pose i sejlet. Det gav bonus, og jeg avancerede et par enkelte pladser, ned og runde bundmærket, skære op og retur mod topmærket. Vinden havde tiltaget betydeligt, og da jeg halede ind i bomudhalet for at gøre sejlet fladere, kunne jeg til sidst ikke hale mere, og der manglede fortsat 7-10 cm fra idealet! Jeg havde givet for meget line, og havde derved fået bragt mig i en situation hvor jeg ikke kunne styre presset i sejlet ordentligt. Det sammen med den øgede vind, blev en kæmpe udfordring på den upwind. Jeg var godt presset, og endnu mere presset i pustene, og så skulle jeg tilmed kæmpe med et “dødeligt” trim! Det skete så til sidst at presset bag på sejlet blev for stort, og jeg blev på god gammeldags maner presset ned i vandet, på luv side altså. Ikke særlig fedt, og endnu mindre fedt at det så tog en krig at komme op igen. Langt om længe kunne jeg så runde topmærket, i den absolut tunge ende, måske endda sidst ? Jeg ved det ikke helt, men jeg måtte jo satse endnu en gang, og give den fuld gas ned ad bakke. Det gav igen et godt resultat ved at jeg fik hentet et par placeringer ind, så jeg fik gennemført med en hård indsats.

Tredie sejlads forude, jeg var godt nok mat, og måtte valgte på grund af den øgede vind, at rigge min Code Red 10’er til. Desværre var der for lidt tid imellem sejladserne til at jeg kunne nå den tredie i tide, så jeg måtte nøjes med at teste og sikre at det var rette valg. Klart jeg skulle have rigget min 10’er til tidligere, men der var jeg lidt presset med andet, øv.

DM i Nyborg 6/9 2009Fjerde og sidste sejlads blev sat i gang, og jeg syntes det gik ok med 10’eren, dog begyndte der igen at være en del huller længere oppaf banen, og på trods af en ganske god start og første opkryds, formåede jeg ikke at holde tempoet. Grunden var simpel, på downwinden var 10’eren alt for lille, det var kun sporadisk at jeg var i planing, og når det endlig skete, ja så var der ikke fart nok på. Øv øv, for starten og selve opkrydsene gik godt, det var de rigtige flanker jeg valgte, men tabte så det hele på 2 gange downwind uden hastighed. Nok om det, det gav gode erfaringer og nyt til trænings programmet.

Alt i alt blev det til 4 rimelig hårde Formula sejladser, kun 3 for mig altså, men de var gode og lærerige. Jeg synes jeg er nået langt på 3 år, jeg ved godt der er længere endnu, men det skal nok komme. Sammenlagt blev det til en 26. plads i Formula, hvilket betød at jeg vandt Grand Master klassen, som jeg jo hører under i år. Sammenlagt vandt Jesper Vesterstrøm mens Brian Røgild og Nikolaj Kruppa tog sig af de resterende pladser i den åbne klasse.

Slalom og Formula sammenlagt gav mig også den samlede sejr i min klasse, og jeg fik sejlet, gennemførte og opnåede mine mål, så det er vel ok at kalde det en successfuld weekend, det føles i hvert fald sådan i kroppen. En stor tak til ØBK klubben i Nyborg for et rigtig godt stævne, godt arrangeret og en god weekend.

DBO har en god stævne rapport fra Brian Røgild, den opsummerer stævnet og udfordringerne rigtig godt, endvidere findes  billedgalleri fra stævnet.

Vind max: 13,3 m/s
Vind av: 8,1 m/s
Vind retning: Vest
Board: SB Formula 162
Finne: F4 Crad 70
Sejl: CR 10.0 & 11.0
Sejl trim: 10: 2,5 cm mere ned, 11: 1,5 cm mere ned
GPS max: 26,9
GPS distance: 26,1 nm
Gpx file: 060909_nyborg.gpx

Leave a Reply

UA-26760889-1
QR Code Business Card