DBO Rangliste I Nyborg – Dag 1

Efter en længere sommer pause var der igen rangliste stævne i DBO, denne gang gik turen til Nyborg hvor ØBK var vært. Sidst jeg sejlede stævne på Formulaen var til NM i Halmstad, siden da har jeg fået sejlet et par gange i løbet af sommeren, men det har desværre ikke været de mest gunstige forhold for Formula, så det ville passe mig fint hvis der kunne afvikles en serie gode Formula sejladser, specielt mhb. på det kommende Formula VM i Skive om et par uger.

Vinden så en anelse drilsk ud i starten, så efter vi var klar til start allerede kl 10 blev vi sendt på land igen indtil vinden var mere stabil. Efter lidt mere end en halv time blev kaldt ud igen, og lige som jeg skulle gøre klar til at stige ombord opdager jeg til min store skræk en skade på formulaen! Damn, starten skulle gå om ca 10 minutter, så det var om at være hurtig, frem med Ding Stick og så få lappet skaden. På vej ud mod startlinien hørtes de sidste par skud, der var stadig et godt stykke vej og en enkel vending. Jeg nåede med nød og næppe starten, og den var absolut ikke god, den var bagbord, jeg gik fri af de ganske få der valgte en styrbord start, men jeg lå langt nede da jeg jo slet ikke kom i position til starten.

Der skulle kæmpes godt for at ændre den dårlige start, og det lykkedes da også at mindske tabet, således endte jeg på en 17. plads, ikke just nogen god start på stævnet, æv.

Anden sejlads blev skudt i gang og denne gang valgte jeg at gå ud mod Storebælt på en styrbord start sammen med største delen af feltet. Egentlig gik starten ok, og jeg kom fint afsted, men min downwind går simpelthen ikke godt nok, jeg taber for mange placeringer, og bliver nød til at træne og forbedre dette betydeligt. Upwind går jeg rigtig godt, jeg følger fint med den hurtigeste, og højden er der, faktisk går jeg så godt upwind at det vundne tabes på downwinden. Det kunne jo være fint om jeg ikke skulle sætte det hele til her, men i stedet nyde fortjenesten af det hårde slid.

Dagens sejladser bød også på en uheldig hændelse fra min side af. Erling DEN-128 og jeg krydsede klinger et par gange, vi lå rimeligt ens til tider i den lette luft, og på et tidspunkt ude omkring top mærket kommer Erling på styrbord nede i min læ. Jeg er i færd med at vende, og er således på bagbord, og lige mens jeg var evd at få gang i skuden, mister jeg moment og kommer ikke afsted. Ikke godt, for Erling kommer buldrende på styrbord og undgår kun med nød og næppe at brage ind i hækken på mig. Ikke godt, helt klart min fejl da jeg var på bagbord. Jeg slipper med skrækken, mens Erling redder miseren med en flot manøvre. Umiddelbart efter, og helt sikkert på grund af min fejl ender Erling en tur i vandet, ikke godt, og jeg var da også yderst flov og undskyldende.

Tang var dagens helt store irritation nummer et. Under anden sejlads kom 2 store øer drivende ind i banen. Hvis man havde ramt dem ville det være som at stikke en kæp i hjulet på en cykel, og man ville være blevet slynget fremover som i et bedre trapez styrt. Heldigvis undgik jeg dem og kunne således påtage mig de sejlads mæssige fejl selv.

Jeg fungerer fint i den mere konstante mellem luft, de lette forhold er jeg ikke teknisk dygtig nok til at håndtere ordentligt endnu, men jeg arbejder da på det og det skal nok komme.

Håber vi får sejlet en runde gode sejladser i morgen, og gerne Formula for at arbejde videre med træningen og de nye ændringer jeg er kommet frem til.

Vind max: 6,0 m/s
Vind av: 5,4 m/s
Vind retning: Øst
Board: Formula HWR
Finne: Kashy XS70
Mast: Enigma 550
Sejl: Reflex II 11.0
Sejl trim: 2 cm mindre ned end anbefalet
Eyelet: top
Bomhøjde: 156
Track: -1
GPS max: 00,00 knob
GPS distance: 00,00 nm
Gpx file: 130811_nyborg.gpx

Leave a Reply

UA-26760889-1
QR Code Business Card