Alle Gode Gange 3 – DM 3

01062013_roenbjerg_formula1Under weekendens DM serie stævne viste Rønbjerg sig for 3. år i træk at levere fantastiske forhold og oplevelser.

Den tidligere Master verdensmester og den “gamle” tøffede afsted fredag i Brian’s tæt pakkede surfmobil mod Nord for at nyde en god aftensession i farvandet mellem Rønbjerg og Livø.
Max sluttede sig til og var med til at give den gas i de lette forhold. Dejlig opvarmning i forhold der skulle vise sig at blive weekendens letteste.

Lørdag morgen var eneste lyspunkt en vejrudsigt der lovede tiltagende vind i løbet af eftermiddagen hvor der ville blive lagt ud med Formula. Udsigten holdt stik, og der blev lagt ud med 2 rigtig gode formula sejladser i stabil vind. Mine starter er blevet væsentlig bedre, og sammen med god boardspeed og rigtig god højde, kunne jeg levere nogle rigtig tilfredsstillende indsatser. På første kryds rundede jeg topmærket i begge sejladser som 5’er! Det må være noget af det bedste jeg nogensinde har præsteret, herligt endelig at lykkes. Downwinden er fortsat et sted hvor jeg taber, så her skal der i den kommende tid fokuseres og trænes.

01062013_roenbjerg_formula2Anden sejlads blev igen en success for mig, og jeg sluttede således med to tiende pladser i de to første, ret så tilfreds. Efter pausen gik vi i gang med 3. og 4. sejlads, specielt i 3. sejlads havde jeg ikke fokus i starten, den missede jeg fuldstændig og kom sidst over linjen! Ikke tilfredsstillende, men det var resten af sejladsen dog, fra at være sidst fik jeg kæmpet mig rigtig godt op og sluttede som nr. 14, ok når udgangspunktet ikke var skarpt.

I fjerde sejlads overså jeg en vinddrejning og gik i stå på første downwind. Jeg formåede ikke at kæmpe tilbage og sluttede således på en 15. plads, ikke skidt men heller ikke så flot sejlet som i de 2 første sejladser.

Lørdag aften diskede NWK traditionen tro op med en herlig middag, mæt og med grus i øjnene gik der ikke lang tid før snorken tog over.

01062013_roenbjerg_slalom2Søndag bød på smuk blå himmel, blæsende – 14m/s i gennemsnit og 18 i stødene, store hvide og brydende bølger, der var spillet op til dans, Quickstep som Viktor valgte at danse til. Jeg fik rigget 6.2 og 5.6 til og gik ud med 6.2 til at starte med. Efter en hård omgang måtte jeg indse at en mindre setup var det klogeste for mig. Første indledende kvalificerede jeg mig til guld finalen, og i den var min taktik at sejle sikkert uden fejl. Det lykkedes fint, ingen badeture men nok lige en kende for konservativt, jeg burde have presset mere, jeg havde nemlig et rigtig godt fartoverskud men udnyttede det ikke, lettere fjollet. I anden kvalifikations runde var jeg fint med fremme, men ak og ve, på sidste mærke fejler jeg da en bølge brækker ind over boardet i jibe og vupti der røg den guld finale plads. I sølv finalen syntes jeg at min timing i starten var god – lige på linjen, men de andres start var dog en hel del bedre, specielt Fredric Ørum og Mathias Eithz havde fuld power over linjen. Første mærke var der tæt kamp om pladserne, men Ørum jibede sikkert men udgangen var ikke hurtig nok og jeg kom således forbi og kunne føre an. Ved tredie mærke måtte jkeg en hurtig tur i karretr og Ørum forsøgte sig selvfølgelig indenom, hvad der helt klart var det rigtige, men det endte med en kort badetur til os begge. Med hans mast spærrende for min vej måtte jeg afvente fri passage. Det lykkedes at komme forbi og styre slagets gang oppe foran igen. Med en sikker jibe i sidste mærkerunding var det om at sejle sikkert til mål og sikre sølv finalen.

01062013_roenbjerg_slalom1Vi fik en kort frokost pause mens vinden øgede en anelse og de arme folk i bådene fortsat blev rystet godt og grundigt igennem i de tiltagende forhold – bølgerne voksede og rejste sig flot. Tredie indledende runde blev nærmest en gentagelse af anden, igen måtte jeg en tur i karret ved allersidste mærkerunding, og med et tæt heat er der ikke plads til fejl hvis man vil i guld finalen. Solen fortsatte sin dominans sammen med vinden der igen havde tiltaget en anelse. Med 2 sejlere til start, Danny /DEN 64 og jeg var målet enkelt, nemlig at gennemføre. Første ben var dybt og krævende, og det gjorde det ikke nemmere at mærket gik løs. Til al held agerede båden med Christen Justesen mærke, og efter signalering fik jeg rundet mærket for at gå videre mod andet mærke. Uden forfølgere og være presset var det selvfølgelig en smal sag at gå i mål uden fejl.

01062013_roenbjerg_gm123Desværre var det på grund af forholdene ikke muligt at få flyttet banen, så efter 3 gode runder i masser af vind og bølger var dagens udfordringer slut. Præmieuddeling med en første plads i Grand Master klassen og en lang tur retur til København var forude.

Turen hjem blev sammen med Brian Røgild på vanlig vis brugt til at reflektere over indsatsen og den fremadrettede fokus.

Jeg er feltets ældste deltager og jeg gennemførte samtlige sejladser med overskud, så et godt og hæderligt resultat at slutte af på en samlet 12. plads i det selskab.

På vejen hjem, ja der måtte prisen betales i form af en dobbelt krampe i baglårene, av for den!

Alle billeder er copyright Jan Nielsen, flere og i større format kan ses her.